ЕМОЦІЇ : наші погляди та очікування

Почуття не можна ігнорувати , навіть коли вони видаються неправильними чи неприємними.
А.Франк.

У сучасній круговерті новин,подій, станів та буденних справ дуже важко стримувати емоції. Свідомі цього чи ні, але ми всі дотримуємося певних поглядів на те, що ж означають наші емоції і що буде, коли ми станемо чи не станемо проявляти ті чи інші конкретні емоції. Річ у тім, що ще з раннього дитинства багатьом з нас відомо, що відчувати і проявляти певні емоції – неправильно і “погано”. У деяких випадках , на жаль, емоції могли навіть висміюватися, ігноруватися, принижуватися…. І це аж ніяк не допомагало нам навчитися розуміти свої емоції, а тим паче керувати ними.
Проблема ось у чому: коли люди переконані, що ту чи іншу емоцію мати “не слід”, вони будуть старатися ігнорувати чи задавити її. Але разом з тим втрачається можливість зрозуміти, що саме ця емоція намагається донести до людини. І навпаки: коли людина відчуває, що їй “слід” мати якусь конкретну емоцію , а при цьому її зовсім не відчуває, це може спантеличити її чи викликати почуття провини.
Та все ж якщо подібні погляди-переконання були вкорінені ще в дитинстві, ви здатні навчитися сприймати емоції у більш позитивному ключі. Ви в змозі замінити некорисне сприйняття емоцій , що ослаблює, більш корисним, що підкріплює.

ПОМІРКУЙТЕ:
Які ваші думки щодо відчуття і прояву розчарування? Ревнощів? Провини? Образи?
Чи почуваєтеся ви впевнено і нормально, коли проявляєте ці емоції? Як ви сприймаєте , коли інші люди демонструють ,що почуваються винними, розчарованими, ревнують чи ображаються?

ЯКІ ВАШІ ДУМКИ І ПОГЛЯДИ на прощення? Вибачення? Довіру чи недовіру? Ревнощі чи заздрість?
Як по-вашому, що має відбутися, перш ніж ви зможете пробачити когось? А якщо вам доводиться вибачатися, чи очікуєте ви , що вас обов’язково мають пробачити?
Що має відбутися, щоб ви повірили комусь?..

Хоч би якими були ваші думки стосовно вищезазначених емоцій, запитуйте себе:” Чому я так думаю?
Як саме це може допомогти мені – думати саме так, а не інакше? І чим мені це, можливо, може нашкодити?..”

І завжди цікавтеся поглядами та очікуваннями інших людей. Це допоможе уникнути розчарування і збереже дружні і здорові відносини.

Комунікативна функція наших емоцій допомагає краще взаємодіяти, дозволяє співчувати і співпереживати.
Спроби уникнути так званих негативних емоцій чи задавити їх не є конструктивними, адже це забирає надто багато вольових зусиль. Але і прагнення постійно відчувати лише так звані позитивні емоції є нереалістичним.
Коли ми навчимося розуміти власні емоції, ми зможемо набагато успішніше задовольняти наші потреби і долати перешкоди на шляху до успіху. Наші емоції сигналізують нам про те, що відбувається щось важливе–те, на що нам обов”язково слід звернути увагу.

Пам’ятайте, що усі емоції мають позитивну мету: допомагають розширити мислення, набути нового досвіду, надихають на творчість і скеровують нас краще зрозуміти себе!

Підготувала пр.психолог ліцею 21 А.Павліченко.

Використані джерела: Джил Хессон “Кишенькова книжка емоційного інтелекту”.

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *